با درود

سالن اجتماعات بین المللی رازی در سال ۱۳۹۴ پذیرای چهارمین کنگره بین‌المللی علوم اعصاب پایه و بالینی بود.گروه نوروگیم در دومین رویداد خود در این کنگره،سمپوزیومی با هدف اندازه‌گیری فاکتورهای شناختی بازی ایرانی و موبایلی Clash of Brains  برگزار نمود.بازی Clash of Brains یکی از نخستین بازی‌های ایرانی در سبک Brain Teaser  بر پایه علوم شناختی(Cognitive Science)است که توسط آروند استدیو در حال توسعه است.

این سبک از بازی‌ها با به چالش کشیدن همزمان دو نیم‌کره مغز و افزایش شدید سطح تمرکز،فرد را در شرایط خاص تصمیم گیری جهت انتخاب گزینه صحیح در یک بازه زمانی محدود می نمایند.از نظر علمی ادعا می شود، این امر با از کار انداختن سیستم ۱ مغز(Automatic System)و درگیر نمودن سیستم ۲(Reflective System)،فرصت استراحت برای مغز،کاهش استرس و افزایش ظرفیت تصمیم گیری در زندگی روزمره را فراهم می آورد.

گروه نوروگیم(NeuroGame.ir)با بهره گیری از تخصص علمی خود،در سمپوزیوم یاد شده عنوان Clash of Brains را از ابعاد گوناگون در فاکتور‌های شناختی مورد آزمون قرار داد.نتایج حاصل از این تحقیقات مهر تاییدی بر کارکرد صحیح این بازی در عملکرد ذهنی افراد زده است.بر اساس نتایج حاصله،این بازی بصورت قابل توجهی فاکتورهای استرس در فرد را کاهش می‌دهد،ضمن آنکه این بازی به شکل معنا داری خستگی ذهنی را کاهش و سرعت پاسخگویی فرد را افزایش می دهد.

استرس به عنوان یک وضعیت ذهنی اثر گذار در تمام جنبه های سلامت روحی و جسمی و همچنین تصمیمگیری اجتماعی تعریف می شود؛مشغله های زندگی صنعتی امروز در کنار حجم فعالیت­ها و رویدادهای پیش بینی نشده موجب پدیدار شدن پدیده استرس در فرد و در نهایت جامعه می گردد.این امر مستقیما تصمیم گیری صحیح و به هنگام را به چالش کشیده و بعضا منجر به پدید آمدن ناهنجاری های فردی و اجتماعی می گردد.کنترل و کاهش میزان استرس،نقش به سزایی در ارتقاء شرایط شناختی ایفا نموده و پیشرفت فرد و جامعه را به همراه خواهد داشت.

این همکاری می تواند پنجره ای جهت تعاملات علمی بین دانشگاه و صنعت بازی سازی ایجاد نماید.توجه به نیازهای حقیقی جامعه و طراحی و ساخت بازی های هدفمندی همانند Clash of Brains،می‌تواند آغازی امیدبخش در حرکت به سوی بهبود سلامت عمومی و پیشرفت جامعه باشد.گفتنی است قرار است نتایج تحقیقات به دست آمده به صورت مفصل‌تر زیر نظر دکتر هدایت صحرایی،ریاست مرکز تحقیقات علوم اعصاب کاربردی دانشگاه بقیه الله،در قالب مقاله در یکی از ژورنال‌های معتبر ISI حوزه علوم اعصاب به چاپ برسد.

منبع:بنیاد ملی بازیهای رایانه ای



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: